Marea divergență: motivele pentru care paradigma socio-economică vestică a devenit dominantă pe plan mondial

Categorie: Domenii: Lector: Cristian Șildan Număr întâlniri: 3Locație: la sediul Academiei Private și ONLINE (youtube)

Descriere

Marea divergență: motivele pentru care paradigma socio-economică vestică a devenit dominantă pe plan mondial

Multă lume se preocupă de motivul supremației culturii și viziunii vestice asupra lumii. Supremația actuală este indiscutabilă. Unii o aprobă iar alții o contestă, pe criterii foarte diverse.

De ce anume s-a produs însă acest eveniment este problema pe care ne concentrăm aici. La fel ca părerile despre calitățile și defectele fenomenului occidentalizării lumii, și originea lui a dus la elaborarea multor teorii.

Prezentul curs se va focaliza pe denunțarea pistelor false și a exagerărilor, oferind o viziune cât mai de ansamblu a evoluției istorice a zisului fenomen. Compararea civilizațiilor concurente, în diverse epoci și în diverse aspecte ale lor, este demersul ales pentru aceasta.

Contrar multor opinii și teorii în vogă, rădăcinile hegemoniei occidentale sunt complexe, ramificate și adânci, unind alegerile multiseculare ale unui continent în materie de religie, politică, economie, societate, demografie, structură familială etc.

Noi ne vom dedica analizării în detaliu a evoluțiilor și caracteristicilor care au dus economiile și societățile vestice în fruntea lumii, din vremurile antice și până spre începutul perioadei moderne, respectiv anul 1800.

 

Curprinsul cursului

1. Contextul: Vestul vs. Restul – dar oare de când?
2. Implicațiile politico-ideologice, deloc neglijabile, ale răspunsului
3. Foarte pe scurt despre teoriile cele mai apreciate în mediul academic și mediatic de azi:

3.1 Teorii centrate pe rațiuni geografice, de tipul ‘’Guns, germs and steel’’, și motivele pentru care acestea nu sunt explicate suficient
3.2 Teoriile centrate pe conceptul de ‘’Vestul ca opresor/hoț’’ și motivele pentru care sunt partizane și polemice mult mai mult decât obiective
3.3 Teoriile de tipul ‘’culturi cu realizări și nivele similare – divergență târzie’’ și viciul lor ascuns

4. Meciurile dezbaterii. Campionii, mizele și atuurile
Vestul, China, Japonia și Islamul. De ce ei. Domeniile abordate. Periodizarea.

4.1 Vestul de la apogeul Romei la 1800
4.2 China și Japonia de la 1AD la 1800
4.3 Islamul de la preluarea flancului sudic al civilizației Greco-romane la 1800

5. Expansiunea teritorială a fiecărei civilizații

5.1 Vest
5.2 China și Japonia
5.3 Islam

6. Demografia

6.1 Revoluția familială vestică a secolelor 6-9 și prin ce a contribuit aceasta la schimbările ulterioare
6.2 Estimarea creșterii populațiilor, în corelare cu perioada istorică; speranța de viață și natalitatea; drepturile membrilor familiei

6.2.1 China și Japonia
6.2.2 Islam
6.2.3 Vest

7. Referințele spirituale și intelectuale; dreptul și organizarea politico-administrativă; proprietatea; educația; relațiile între clasele sociale; relația sat-oras; relația majoritate-minorități

7.1 Vest
7.2 China și Japonia
7.3 Islam

8. Economia: evoluția și realizările ei în anii 1AD-1800 în ariile culturale Vestică, Islamică, Sinică și Japoneză

8.1 Curentele de gândire ale istoriei economice. Înainte și după Maddison. De ce Geary-Khamis dollars 1990. Miza ultimă: nivelul de trai
8.2 Agricultura: randamente, schimbări, evoluții; actori; mai pe larg despre proprietate; investiții; zilele de muncă
8.3 Meșteșugurile și serviciile: randamente de producție în diverse ramuri; schimbări, evoluții; actori; investiții și proprietate; prețurile și stabilirea lor
8.4 Comerțul și finanțele: fluxuri, situații și evoluții; actori; investiții
8.5 Urbanism și patrimoniu imobiliar și artistic; arhitectura, arta, știința și evoluțiile lor
8.6 Maniere și igienă
8.7 Cum se produce, distribuie și stochează informația; cărți, producție și evoluție; mai pe larg despre educație în general și despre educația înaltă în particular; rate de alfabetizare și evoluțiile lor
8.8 Prin ochii celuilalt, între contemporani: călători de-a lungul timpului

9. Concluzii

 

Bibliografie:

 

Numărul minim de participanți – opt, numărul maxim de participanți – cincisprezece. Cursul poate fi urmărit și online pe youtube (cu link dedicat ce se transmite înainte de începerea cursului). Pe parcursul cursului puteți să adresați întrebări lectorului prin intermediul chat-ului dedicat. Cursul este disponbil participanților pe youtube 2 săptămâni pentru revizionare.

Informații suplimentare

Tip produs

Portofoliu cursuri

Domeniu

Cultură, Economie, Istorie

Lector

Cristian Șildan

Recenzii

Nu există încă recenzii.

Numai clienți autentificați care au cumpărat acest produs pot scrie o recenzie.