Descriere
Cum vă place…muzica. Despre muzică pe înțelesul tuturor
La tot pasul suntem asaltați de muzici de tot felul… suntem înconjurați de o mare de sunete cu care uneori rezonăm, alteori nu reușim să găsim un numitor comun. Ce (ne) determină alegerile în materie de muzică? Ce este gustul muzical? Cum distingem între muzicile de calitate și cele care nu au un mesaj? Cum trebuie să ascultăm și să abordăm muzica de calitate pentru a trece dincolo de primele impresii și să surprindem, măcar în parte, intențiile compozitorului? Este important să ne educăm gustul muzical? Ce diferențe sunt între muzica numită ”cultă” și celelalte muzici numite ”ușoare”?
O mulțime de întrebări la care vom încerca să oferim răspunsuri de-a lungul a 5 întâlniri ce vor schimba, cu siguranță, multe dintre opiniile dumneavoastră cu privire la muzică în cotidian. Călăuză pe cărările mirifice ale universului sonor vă va fi Constantin Răileanu, doctor în muzică al Universității Naționale de Muzică din București și fondator al Ansamblului de Muzică Veche Anton Pann.
Cele cinci subiecte pot constitui fiecare în parte tema unui curs de explorare a universului artistic numit ”muzică”. Astfel, în cadrul fiecărei întâlniri se va analiza un aspect important din evoluția acestei arte, se va dialoga și se vor emite opinii generatoare de răspunsuri/soluții inedite.
1. Cum vă place… muzica? – Introducere în universul magic al muzicii
Multe persoane își aleg muzica pe baza unor condiționări născute fie sub influența unui context social, fie printr-o ”convertire directă” produsă de un eveniment sau de o persoană, independent de backround-ul nostru cultural. Pentru a controla ceea ce ascultăm și a discerne între calitate și creație îndoielnică, este necesară parcurgerea unor etape ”inițiatice” în culisele actului artistic și în ”laboratorul” de creație al compozitorului. Așadar, primul curs va fi o incursiune în principiile și legitățile spațiului sonor.
2. Orient sau Occident? O istorie sinceră a izvoarelor muzicii românești
De multe ori v-ați întrebat de ce ascultă anumite persoane muzici cu caracter evident oriental și, cu toate că ne repugnă acest tip de manifestări, uneori, avem tendința ca pe anumite compoziții de gen să ne lăsăm ”furați” de ceea ce auzim. Cât din cultura noastră este de factură occidentală? Este, oare, Orientul mai aproape de noi și tradițiile noastre decât am crezut? Este muzica orientală un pericol pentru noi? Care este trecutul nostru muzical? Astfel de întrebări își vor afla răspunsurile în cursul celei de a doua întâlniri.
3. Cui folosește? – Folclorul românesc între mistificare și prezervare
Ne-am născut într-o perioadă de tranziție…. Sau așa avem impresia. Trăim cu melancolia unei copilării în care totul părea așezat și de neclintit. Acum, în contextul valului de schimbări generat de evenimentele din 1989, suntem descumpăniți și asaltați de șarjele neîntrerupte de creații mai mult sau mai puțin valoroase. Cum ar fi să aflăm că, de fapt, aceste schimbări au început cu mult înainte ca noi să ne naștem și sunt rezultatul unor tendințe de ideologizare extremă chiar cu riscul distrugerii adevărului. Pentru a repune totul în ordine este necesară cunașterea sinceră a propriului trecut și acceptarea lui cu condiția să învățăm din greșeli. Din acest motiv, urmând un fir logic, a treia întâlnire va avea ca subiect principal foclorul românesc și rolul acestuia ca instrument de propagandă.
4. Între serai și catedrală – o evoluție ușor anecdotică a muzicii bisericești sau despre cum nu trebuie confundat spațiul sacru cu scena operei
Am auzit de multe ori afirmații de genul ”cântă ca un popă” sau ”are o voce frumoasă și puternică de sparge geamurile”… Ne exaltă o voce pasională și ne dă fiori, în timp ce o voce calmă și sobră provoacă în noi o stare de somnolență ori plictiseală. Vedem în cadrul slujbelor religioase (mai ales în cele ortodoxe) câte un cântăreț tânăr ce dorește cu orice preț să fie remarcat. Din acest motiv – remarcarea de către ceilalți -, întâlnim tot felul de ”specimene” cu pretenții de interpreți ecleziastici, dar care duc lipsă clară de informare corectă în privința muzicii pe care o cântă. Ce este această muzică numită ”bisericească”? De unde vine? Unde a apărut? Cum a ajuns ea în viața românului? La aceste întrebări vor fi indicate răspunsuri pe parcursul celui de al patrulea curs.
5. Muzica noastră cea de toate zilele – apolinicul și dionisiacul în cotidianul sonor
Încheiem șirul întâlnirilor noastre dedicate muzicii cu abordarea unor concepte de filosofie muzicală ce vor explica o parte dintre atitudinile cotidiene ale compozitorilor din diferite genuri. Cu ajutorul binomului apolinic – dionisiac vom face clasificări ale actului artistic sonor prin prisma finalității, a scopului ultim ce dezvăluie în cele din urmă de ce și cum trebuie realizat actul artistic, de ce și cum anume trebuie înțeles el.
Cursul poate fi urmărit și online pe youtube (cu link dedicat ce se transmite înainte de începerea cursului). Pe parcursul cursului puteți să adresați întrebări lectorului prin intermediul chat-ului dedicat. Cursul este disponbil participanților pe youtube 2 săptămâni pentru revizionare.
Recenzii
Nu există încă recenzii.